Nasjonal IKT HF og Helsedirektoratet har startet opp arbeidet med et forprosjekt for digitale innbyggertjenester i spesialisthelsetjenesten. Formålet med forprosjektet er å utrede og beskrive arkitektur, funksjonell og teknisk løsning for digitale innbyggertjenester for spesialisthelsetjenesten, samt planlegge gjennomføring av hovedprosjektet som skal implementere tjenestene.
Forprosjektet ble gjennomført i 2014, og etterfulgt av gjennomføringsprosjekter i 2015, 2016 og nå 2017.
Fokusområder for prosjektet er i leveranseåret 2017:
*Digitale skjema - Tilrettelegge for økt tilgang til digitale skjema hos innbygger.
* Direktevarsling av videreformidling - Muliggjør varsling mot innbygger i innbyggers prefererte varslingskanal (for eksempel SMS eller nettpost)
* Behandlingsrettet dialog - Muliggjør digital skriftlig asynkron dialog mellom pasient og behandlende enhet innen spesialisthelsetjenesten
*Samhandling og m-helse - Tilrettelegge for bruk av digital samhandlingsarena for pasientoppfølging
Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Nasjonal IKT HF og Direktorat for e-helse, hvor Direktorat for e-helse leverer utviklingstjenester på oppdrag fra prosjekteier Nasjonal IKT HF.
Styret i Nasjonal IKT HF har utnevnt prosjektets styringsgruppe og denne består av beslutningsansvarlige fra helseforetakene, representanter fra direktoratet for e-helse og prosjekteier Nasjonal IKT HF.
Leveranser fra prosjektet tilbys innbygger via nasjonal e-helse portal : helsenorge.no
På nettsiden helsenorgebeta.net kan du lese om de siste endringer som har skjedd på helsenorge.no : helsenorgebeta.net